روانشناسی - روشهای جلوگیری از اضطراب در امتحان
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
روانشناسی - روشهای جلوگیری از اضطراب در امتحان



قبل از هر چیز، باید آمادگی لازم برای امتحان را پیدا کنید.از هر فرصتی برای خواندن و یادگیری مطالب استفاده کنید. از خواندن مطالب در لحظه های آخر بشدت خودداری کنید، و شب قبل حتماً خواب کامل داشته باشید.
2. مکان و زمان امتحان را دقیقاً بخاطر بسپارید، و وسائل لازم برای آن را از قبل تهیه کنید. سر وقت در جلسه حضور بهم رسانید، نه خیلی زود و نه خیلی دیر. به هیچ عنوان عجله نکنید.
3. به هیچ وجه قبل از شروع امتحان با همکلاسی هایتان در مورد مطالب درسی و امتحان صحبت نکنید، به ویژه اگر میدانید که این کار باعث بیشتر شدن اضطرابتان میشود.
4. پس از دریافت برگه ی امتحانی، سؤالات را به خوبی مرور کنید و زمان کافی برای هر سوال را تنظیم کنید. از سؤالات ساده تر شروع به پاسخگویی کنید تا اعتماد به نفستان را بیشتر کند.
5. درصورت بروز هرگونه سؤال یا ابهام، حتماً از استاد، یا ناظر امتحان توضیح بخواهید.
6. امتحان دادن یک کار فکری است. وظیفه ی شما حین امتحان فکر کردن راجع به مطالبی است که قبلاً مطالعه کرده و یاد گرفته اید. پس روی کارتان (فکر کردن) تمرکز کنید و سعی کنید حواستان به هیچ چیز دیگری منحرف نشود.
7. با فعالیت، اضطرابتان را کاهش دهید. اگر پاسخ سؤالی را نمی دانید و چیزی برای نوشتن درمورد آن ندارید، به سراغ سؤالهای بعدی بروید.
8. حین امتحان دقت کنید که از نظر فیزیکی در شرایط راحتی به سر ببرید. هرگونه ناراحتی در نشستن می تواند از تمرکز شما جلوگیری کند. اگر احساس کردید که عضلاتتان منقبض شده است، دست از نوشتن بردارید، چند نفس آرام و عمیق بکشید و عضلاتتان را رها کنید.
9. به تنها چیزی که توجه میکنید فقط برگه ی امتحانتان باشد، نه سایرین. وقتتان را تلف این نکنید که ببینید دیگران در چه حالی هستند و چطور به سؤالات پاسخ میدهند.
آیا برای امتحان اضطراب دارید؟
1. آیا خود آگاهید که هنگام امتحان مضطرب می شوید، آنقدر عصبی و مضطرب میشوید که نمی توانید به نحو احسن به سؤالات پاسخ دهید و به همین دلیل نمراتتان پایین است، در حالیکه می دانید به اندازه کافی مطالعه داشته اید و درسهایتان را خوب بلدید؟
2. آیا حین امتحان دادن دل درد می گیرید یا عضلات شکمتان منقبض می شود؟ دستهایتان سرد شده و عرق می کند؟ سردرد می گیرید؟ شب قبل از امتحان نمیتوانید خوب بخوابید؟
3. آیا حین امتحان فکرتان پراکنده و مغشوش می شود و قادر نیستید روی سؤالات تمرکز کنید؟
4. آیا مطالبی را که قبلاً خیلی خوب خوانده اید و یاد گرفته اید را حین امتحان فراموش می کنید، و گاهب بعد از امتحان دوباره به یادتان می آیند؟
5. آیا سوالات را بیش از حد تجزیه و تحلیل می کنید و برای هر سؤال احتمالات مختلف را در نظر می گیرید و پیچیده ترین راه را برای پاسخگویی به آن انتخاب می کنید؟
6. آیا اشتباهات کوچک و بی دقتی در امتحاناتتان زیاد پیش می آید؟
پاسخ مثبت به هرکدام از سوالات بالا نشانگر این است که شما دچار اضطراب امتحان هستید.
البته باید بگویم که تقریباً همه ی مردم برای امتحان دادن دچار اضطراب می شوند. اما این اضطراب نباید بیش از اندازه شود. مقدار کم از این اضطراب برای هر کسی لازم است چون باعث ایجاد انگیزه در فرد می شود.
اما آمار نشان می دهد که تقریباً %20 از دانش آموزان و دانش جویان از اضطرابی جدی و عصبی حین امتحان رنج می برند که عواقب زیر را در بر خواهد داشت:
نمرات آنها پایین می آید، چون اضطراب بر روند فکری آنها تاثیر می گذارد و اجازه نمی دهد آنها بتوانند به خوبی به سوالات پاسخ گویند.
کیفیت زندگی آنها نزول می کند، چون از اینکه مجبور به امتحان دادن هستند احساس بدبختی می کنند.
پیشنهادات بسیار متنوع و مختلفی برای دانش آموزان و دانشجویان در راستای امتحان دادن ارائه شده است، که افراد می توانند با بهره گیری از آنها میزان اضطراب و استرس خود را کاهش داده و با تمرکز و آمادگی بیشتری امتحان دهند.




مطالب مرتبط
بخش نظرات این مطلب
آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید: برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:
بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .
شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:
نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: